Pazartesi, Mayıs 29, 2006

Clémentine tanıyalım


Fransızca Adı: Clémentine : les merveilleux voyages de Clémentine et ses amis
Bölüm Sayısı: 39
Yapım Yılı: 1985
Türkiye'de Yayınlayan: TRT 1, ShowTV (sanırım kısa bir süre)
Yapıt: Fransız ve Japon ortak yapımı
Yapımcı: Antenne 2, Tele-Hachette, Narcisse X 4
Yazar: Bruno-Rene Huchez
Senaryo: Gilles Taurand, Olivier Massart
Dizayn: Pascale Moreaux
Müzik: Paul Koulak
Giriş Şarkısını Seslendiren: Marie Dauphin
Tür: Fantazi, Dram, Korku



Türkiye'de 80'lerin çizgi filmlerini seyredip de Clémentine'i hatırlamayan var mıdır acaba? O ki TRT1'de yayınlanmasının ardından çok uzun seneler geçmesine rağmen Türkiye'de hala unutulmayan ve tartışılan bir Fransız animasyonu...

Anime.gen.tr hazırlanırken, Clémentine hakkında sorular içeren sayısız mektup almıştık. Bir çok insan İnternet üzerinde Clémentine ait birşey bulabilmek için canını dişine takıp arama motorlarıyla boğuşuyordu. Amaçları ise hafızalarından silinmeyen bu animasyon hakkında en azından bir resim veya bir bilgi bulabilmekti... Ama malesef bir çoğu başarısız oldu, çünkü İnternet'te Clémentine hakkında çok ama çok az şey vardı ve bunları bulmak fazlasıyla sabır istiyordu. Bu nedenle de insanlar bizden Clémentine hakkında yardım istiyorlardı.

Aslında ben de uzun süredir bu konuda araştırma yapmaktaydım. İnternet'te fazla birşey olmadığı görünce en temel kaynak olan Fransızlarla konuşmaya karar vermiştim. Bu nedenle animasyon üzerine uzmanlaşmış olan GolioMad ve Critor gibi çok sayıda Fransız'la görüştüm. Bu kişiler Fransız animasyonu üzerine internette bulunabilecek en bilgili kişilerdi ve hemen hepsinin Fransız animasyonları konusunda kaynak olarak bakılan siteleri vardı.


Ama malesef bu kişilerle konuşurken hayal kırıklığına uğradım. Çoğu Clémentine'i biliyordu. Ama bilenler nedense onun hakkında konuşurken konuyu geçiştiriyorlardı. Genelde aldığım cevaplar şunlardı: "Evet, ama o çok çok eski..." , "Evet, bir zamanlar öyle bir şey vardı....". Onlarla konuşurken Clémentine'ni sanki önemsiz bir animasyon gibi gördüklerini hissediyordum. Onlara Türkiye'de ne kadar ilgi çekmiş olduğu anlattığımda ise şaşırıyorlardı... Fransızların Clémentine konusuna olan bakış açılarını gördükten sonra İnternet'te ona ait neden bu kadar az şey olduğunu anladım.

Peki Clémentine'nin Türkiye'deki durumu nasıl? Biraz evvel de belirttiğim gibi çok uzun seneler geçmesine rağmen Türkiye'de hala unutulmayan ve tartışılan bir Fransız animasyonu. Tartışılmasının temel nedeni ise kurgusu ve içeriği. Bir haber grubuna gönderilmiş olan şu üç mesaj ilginizi çekebilir:

....mistik bi diziydi,acayip korkutuyodu beni o malmot mu ne bi ateşten yaratık vardı, clemantine uykuya dalınca bunu öldürmek için adamlarını yollardı,clemantine'nin bi de kafasında pervane olan,uçan kedi köpek karışımı bi hayvanı vardı,takılırdı ööle o,her bölüm sonunda malmotun yolladığı tipler clemantine'i öldüremeyince,malmot onları sürüngen yaratıklara çeviriyodu,ha bi de bu kızcaaza küre içinde gelip yardım eden çok güzel bi abla vardı...


....ulan bende bitek ben korkarım sanıyodum o diziden. meger başka korkanlarda varmış. şimdi düşünüyorum da hangi zihniyet böyle korkunç bi cizgifilm yapar hangisi de yayınlar. cuüzzamlılar adasını hatırlıyorum da, aman allahım...


Dostlar bu çocuklar için olmayan bi çizgi dizi idi bilmem anlatabildim mi ?

Açıkcası ben de küçükken bu çizgi filmi seyrederken biraz korkmuştum. Hatırlayan arkadaşlarımın büyük çoğunluğu da bu çizgi filmi izlerken korkmuş olduklarını belirtiyorlar...

Clémentine'i beni en çok etkileyen tarafı fazlasıyla hüzünlü hikayeleriydi. Müziklerini de hiçbir zaman unutamadım... Hüzünlü hikayeleri bana sanki duygu sömürüsüymüş gibi gelirdi o zamanlarda. Çoğu zaman ağlamamak için kendimi zor tutardım. Hatta küçükken bu nedenlerden dolayı bu çizgi filmi bir daha izlememe kararı almıştım ve uzun süre izlememiştim....

Clémentine'in bence en dikkat çekici yönü derin bir psikolojik ve felsefi temele sahip olması. Ayrıca konu, işleniş, kurgu ve hatta çizimlerinde Japon animasyonlarıyla ortak bir çok yanı var. Bunlar sayesinde insan hafızasında ömür boyu silinmeyecek izler bırakabiliyor... Aslında bazı kaynaklarda Clémentine'in Japon-Fransız ortak yapımı olarak belirtildiğini gördük, ama bu konuda kesin bir kanıt bulamadığımız için tanıtımını sitenin bu bölüme koyduk.

Hiç yorum yok: